EPA og DHA – de vigtige fedtsyrer

Du har måske hørt om Omega-3 fedtsyrerne DHA og EPA. Men ved du, hvad de gør for kroppen?

Vigtigt at vide om kosttilskud

Flere og flere af os spiser kosttilskud og salget af vitaminer, mineraler og omega-3 stiger år for år. Men hvordan fungerer kosttilskud og hvad bør du tænke over, når du skal vælge?

Vælg det rigtige omega-3 tilskud!

De fleste af os ved, at omega-3 er godt, men det kan være svært at vide, hvilket omega-3 produkt man skal vælge. Vi hjælper dig med at finde rundt i junglen af kosttilskud.

Dette fedt bør vi spise mere af

Mange af os undgår fedt i kosten fordi vi tror det er usundt. Men der findes forskellige typer fedt – både usundt og sundt fedt – og vores krop har brug for de sunde fedtstoffer.

En vitaminrig kost

Hvad er vitaminer egentlig? Og får du nok af dem? Her finder du nyttige tips om, hvordan du kan sikre dig en vitaminrig kost.

Active Omega-3 - godt for de fleste!

D-vitamin dannes i huden under bestråling af solen. I mørket om vinteren kan huden ikke danne nok D-vitamin alene. Vi må derfor få D-vitamin fra kosten, for eksempel fra fed fisk eller ved at tage kosttilskud. Active Omega-3 indeholder de sunde fedtsyrer DHA og EPA samt D vitamin og kommer i små kapsler som er lette at synke.

Gode kostråd til et sundt hjerte

Fed fisk med omega-3, masser af vitaminrige frugter og grøntsager og grove fiberrige kornprodukter er blandt de madvarer, du bør spise i en hjertevenlig kost.

Omega-3 er altid en god idé!

Alt det du spiser og drikker påvirker din sundhed, er der ikke så mange der tvivler på. At forstå hvorfor omega-3 altid er en god idé, er et vigtigt trin for at tage vare på dit hjerte. Her kommer 5 fakta om de nyttige fedtsyrer!

Fødevarestyrelsen anbefaler fisk

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg. I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen, heraf ca. 200 gram fed fisk som laks, ørred, makrel eller sild. Til følsomme forbrugergrupper findes mere detaljerede anbefalinger, se Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Vitamin C – godt for immunforsvaret?

Mange af os har fra barnsben af fået at vide, at appelsin indeholder C-vitamin og at C-vitamin er godt for immunforsvaret. Men passer det? Og hvor meget af vitaminet bør du indtage? Her får du al den viden, du behøver omkring C-vitamin!

Dette bør du vide om vitamin D

Som næringsstof er D-vitamin i en klasse for sig selv. D-vitamin er faktisk et hormon din krop producerer, når huden udsættes for ultraviolette stråler (UVB) fra solen. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Dette betyder at den D-vitamin, du får gennem kosten eller som din krop selv producerer, kan opbevares i en begrænset periode til senere brug.

Omega-3 er sundt året rundt!

Din krop kan kun omdanne små mængder omega-3 til EPA og DHA, og har derfor brug for at få det tilført via kosten året rundt. Så glem ikke at spise din daglige dosis af omega-3 fedtsyrerne EPA og DHA, også om sommeren!

6 om dagen

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 6 portioner frugt og grønt hver dagfor at holde os sunde. Men hvad menes der egentligt med ”6 om dagen”? Kan man spise fem æbler og føle sig sikker på at kroppen får, hvad den har behov for af frugt og grønt?

10 råd til en sund livsstil

Det vrimler med velmenende råd i medierne om, hvad du skal gøre for at leve sundt eller gå ned i vægt. Nogen tror på LCHF-kuren, visse på 5:2-kuren og andre hævder, at sund fornuft og dansk husmandskost er det rette valg. Det er ikke altid lige nemt at vide, hvem man skal tro på!